bertvanpoolnaarpool.reismee.nl

Quito 79 °WL: kleurrijk, bruisend straatleven op zondag

Woelen, draaien, woelen draaien. Een golf van onrust verstoort de nachtrust, voor mij een bekend verschijnsel. Tijd - en hoogte verschil, 7 uur en 2850 meter, zorgen voor onrustige eerste nacht in Quito. Mijn hersenen en hart proberen nieuw ritme te vinden, deze nacht lukt dat nog niet. Carla ligt naast mij te woelen vraagt steeds heb jij dit of dat ook. Gelukkig kan ik haar geruststellen wat niet wil zeggen dat het een ongestoorde nacht is geworden. Een beetje dizzy staan wij de volgende ochtend op. Na een verkwikkende douche laten wij ons verwennen met een heerlijk zondagochtend ontbijt. De bus naar centrum genomen. De bussen zouden door geen enkele keuring in Nederland komen. Alles rammelt en kraakt. Tijdens het rijden is een dikke zwarte rookpluim achter de bus zichtbaar. Hier zou busschaamte van toepassing zijn. De sfeer in de bus is hetzelfde als op een schoolreisje. Voor de mensen is het duidelijk een zondagsuitje. Veel vrolijkheid die aanstekelijk werkt. In de oude stad uitgestapt. In de straten klonk muziek en overal zijn vrouwen eten en drinken aan het verkopen. Gekookte aardappels met daarbij een stukje paprika, veel fruit, empanadas verder zonnebrillen, speelgoed, schoenen, pyjama’s, enz.enz. Het is een levendige handel waar druk gebruik van wordt gemaakt. Het straatbeeld wordt verder bepaald door allerlei mensen van piepjong tot stokoud. Veel komen van buiten Quito voor een dagje uit. In vele straatjes wordt muziek gemaakt; live of iemand heeft een gettoblaster waar hij karaoke mee zingt. Niet altijd even zuiver. Altijd wordt door mensen gedanst zodra muziek te horen is. Vaak bleef ik kijken en was ik geraakt door de intensiteit waarmee gedanst wordt. Ontroerend vond ik een oudere vrouw met een wandelkruk die in haar eentje met overgave stond te dansen. Bij iedereen zag je de muziek binnenkomen; als je niet danste dan meedeinen op het ritme. Ik geniet van dit straatleven waar iedereen op zijn of haar eigen manier invulling geeft aan deze dag. De oude mensen, zwart gekleed maar door de wijze waarop zij het dragen is het kleurrijk. De meeste mensen die hier rondlopen zijn mestiezen dat is een mengeling van Europeanen en Indianen. De indianen die ik tegenkom zijn duidelijk herkenbaar door hun prachtige gelaatsuitdrukking en kleding. Zij zijn gereserveerd open wat blijkt als ik hen in gebrekkig Spaans wat vraag. Met scherpe blik word ik bekeken en even later stralen dezelfde ogen zachtheid en ontstaat het begin van contact. Ik geniet van de omzwervingen op deze historische plek wat op de UNESCO erfgoedlijst staat. Toen ik samen met Carla een kerk binnen liep was een dienst aan de gang. De kerk was stampvol en mensen zongen vol overgave. Voor mij moeilijk te begrijpen maar ik bewonder deze overgave. Ik kan mij wel voorstellen dat veel mensen het samenzijn in deze prachtige omgeving met warme klanken van het orgel en het gezang troostend of energiegevend ervaren. Ik ga de bouw en rijke weelderige interieur van de kerken met andere ogen bezien. Ik realiseer mij dat ik voorheen minder oog had voor de architectuur en kunst van kerken. Ik zag het eerder als een gebouw van onderdrukking. Dat is voor een deel te wijten aan de wijze waarop ik ben opgevoed met uitspraken over geloof en kerk. Met name de kloosters San Francesco en Santo Domingo en de kerk Compania de Jesus zijn indrukwekkend en imponerend. Deze gebouwen zijn ontworpen door bouwmeesters en door ambachtslieden gebouwd. De interieurs zijn overweldigend een mengeling van Italiaanse, Spaanse, Vlaamse en Moorse kunst. Vooral het houtwerk is prachtig uitgesneden en het houtwerk is met bladgoud bedekt ( totaal 7 ton bladgoud). Rood en goud zijn de overheersende kleuren. Verder prachtige grote schilderijen met religieuze afbeeldingen. Verzadigd van alle indrukken besluiten wij terug te gaan naar de wijk Le Mariscal, waar het hotel staat. Het is de wijk met guesthouses, kleine eetgelegenheden en sfeervolle bars. Hier is de latino Vibe het best voelbaar. Ik verheug mij hier rond te zwerven helaas op zondag zijn bijna alle gelegenheden gesloten en luiken voor de ramen. Ineens wordt zo’n wijk mistroostig en wij waren snel uitgezworven. Onderweg kom ik een man tegen die op een bankje zit terwijl hij ons vriendelijk groet. Ik in gebroken Spaans hij in gebroken Engels wordt duidelijk dat het leven in deze wijk na na zonsondergang begint. Dan schalt de latino muziek door de straten en de bars barsten uit hun voegen. Morgen vertrekken wij naar Mindo en ik laat dit aan mij voorbij gaan. Om de hoek van het hotel is een cafeetje waar wij een drankje drinken en proosten op ons mooie verblijf in Quito. Op naar het groen in Mindo. So far so good. Bedankt voor de reacties. Ik vind het fijn dit te lezen en blij dat meegereisd wordt.



Reacties

Reacties

Jaap Neele

Prachtig, prachtig, prachtig.

Yvonne de Jongh

Prachtig verhaal weer maar jammer dat jullie op een zondag daar liepen. Volgende keer anders plannen???

Ellie

Ben zelf meestal voor kleine , bijna alleen stenen kerkjes , onopvallend , grof gebouwd , maar deze zijn idd vol rijkdom en kunst en als je je daarin verdiept kom je tot conclusie , het is prachtig, wat een kunst! Weer genoten van je verhaal , kijk uit naar het vervolg

Onno Kiviet

Veel reisplezier in het prachtige land Ecuador. Zelf 3x geweest in 1995, 1999 en 2000 en het land doorkruist per bus en vliegtuig. Mooie fietstochten gemaakt op de Cotapaxi vulkaan en de Chimborazo vulkaan met de Biking Dutchman. Ook een prachtige treinreis gemaakt over het meest steilste treinspoor die gaat over de ‘Nariz del Diablo’ (de Duivelsneus) en die start in Alausi naar Simbambe, de (toeristische) Indiaanse markt in Otavalo met de kleurrijke kraampjes e.d., de warmwaterbronnen in Papallacta en Banos, de jungletochten, de prachtige stad Cuenca met z'n prachtige kathedraal 'Catedral de la Inmaculada Concepción'. Klein Galápagos is ook prachtig en minder verwoestend door de teoristen dan het grote Galápagos en waar je eigenlijk gewoon weg moet blijven vanwege de habitat die verstoort wordt. Vieze steden zijn o.a. Riobamba (smog) en Guayaquil (ook smog en de havenstad).

Hans

Mooi je zo mee te maken ouwe zwerver!!

Frans Haer

Ik geniet. Je pen vloeit weer als weleer.

Willem de Beurs

Gaaf reisverhaal. Prachtig om te lezen. Er is geen twijfel over je schrijfkunst, deze is top.

Annemieke

Wat een pracht en praal, je mond valt open van verwondering. Wat zijn de kerken dan hier klein en sober.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!